Entuzjazm, pasja, namiętność, zapał, fascynacja, apasionado – oto hasła piątego numeru Punktu. Zgłębiamy w nim określone podejście do życia – energetyczną postawę twórczą. Próbujemy badać indywidualne i zbiorowe źródła fascynacji, zgłębiać namiętności, tropić chwile ekscytacji i drobnych zauroczeń. Zaproszeni do numeru autorzy odsłaniają przed nami wszechstronne kolekcje gromadzonych przez siebie fenomenów, interesujących ze względu na wulkany emocji i szczerej pasji, z których wyrosły, choć wielokrotnie skrywane pod równiutko poukładanymi eksponatami, skrzętnie katalogowanymi fotografiami, odpowiednio sklasyfikowane i ustawione we właściwych kategoriach. Ryszard Cichy prezentuje perełki swojej kolekcji, istotne ze względu na sentyment, jakimi je darzy, a nie ogólnorynkową wartość. Robert Kuśmirowski wraca do lat swojej młodości, zapalczywie kreślonych przez niego okładek płyt zespołów heavy-metalowych, których niejednokrotnie był liderem, gęstych notatek do utworów muzycznych oraz późniejszych, bardziej już profesjonalnych projektów artystycznych, w których nadal żywa jest żarliwa pasja i namiętność aktu twórczego. Piotr Bosacki ujawnia swoje inklinacje do zjawisk delikatnych i prostych – cykl „Krzywe”, osadzonych jednak w zupełnie innych rejestrach aniżeli kolekcje zjawisk banalnych prezentowanych przez Zwykłe Życie, czy przez Tomka Saciłowskiego (cykl „Krzaki”). Erotyczne wrzenie, głównie w obszarze filmu analizuje Bartosz Żurawiecki. Osobliwości i kurioza namiętnego podejścia do życia rozważa w swoim tekście Marcin Czerkasow, natomiast Karolina Sikorska na przykładzie twórczości Julity Paluszkiewicz bada meandry wyobraźni, w których lęgną się twory fantazji tak silne, że zdolne przekształcać percepcję. Intrygująco przedstawia się projekt Katarzyny Mirczak, śledzącej estetykę, ale i też semantykę więziennych tatuaży z końca XIX i początku XX wieku, o którym pisze Wojtek Nowicki. Szalenie wciągająca jest rozmowa trzech pasjonatów, absolutnych miłośników książki jako takiej, zarówno na poziomie treści jak i formy: Piotra Rypsona, Maurycego Gomulickiego i Pawła Dunina-Wąsowicza, która sama w sobie stanowi żywy przykład efemerycznych zdarzeń, jakie pragniemy uchwycić w tym numerze. Tradycyjnie eksponujemy postaci młodych artystów: Ireny Kalickiej (z którą rozmawia Łukasz Białkowski) oraz Justyny Górowskiej (tekst Marty Kudelskiej). Miłym akcentem kończącym numer jest „sterowana ręcznie” animacja poklatkowa Jarosława Danilenko.
Anna Czaban
Tomek Saciłowski
Wielcy i skromni – Rozmowa między Maurycym Gomulickim, Pawłem Duninem-Wąsowiczem,
Piotrem Rypsonem
Robert Kuśmirowski, Zapistomonografia
Marcin Czerkasow, Life-size details albo serce przyszłości
Karolina Sikorska,Wyobraźnia organiczna. Roślinopodobność. Rysunki Julity Paluszkiewicz
Łukasz Białkowski, Maski mam zawsze przy sobie. Z Ireną Kalicką rozmawia Łukasz Białkowski
Marta Kudelska, Budzenie Zmarłej (Justyna Górowska)
Katarzyna Mirczak, Znaki specjalne
Wojciech Nowicki, Przebłyski
Zwykłe Życie, Miłość
Bartosz Żurawiecki, Kto się boi seksu?
Piotr Bosacki, Krzywe
Kolekcja Ryszarda Cichego
Jarosław Danilenko, Sator Arepo Tenet Opera Rotas