Dziewiąty numer Punktu poświęcony jest „rzeczom, które znaczą”. Przypatrujemy się przedmiotom znaczącym, próbując uchwycić ich migotliwe sensy, ale i opowiedzieć to, co jest zupełnie na widoku. Interesują nas przedmioty odosobnione, opuszczone, samotne, ale i fragmenty większych układów, które zyskują sens poprzez konceptualne przemieszczenia, obiekty, które migrują zmieniając konteksty życia i funkcjonowania. Przedmioty oczywiste i wieloznaczne, które posiadają swoje granice i których istotą jest deformacja. Przedmioty zniekształcone, przeobrażone, ruchliwe. Pozbawione pierwotnych struktur, stale otrzymujące nowe znaczenia. Przedmioty, których sensy związane są z ich wykorzystaniem i przedmioty tej użytkowej funkcji pozbawione. Badamy ich materialność, dotykamy formy i kształtu. Znaczące okazują się również figury powstałe w wyniku zrośnięć, fantasmagorycznych połączeń, kiedy trudno odgadnąć, jaka była ich prymarna funkcja. Tak dzieje się w przypadku prezentowanych prac Basi Bańdy, która podaje w wątpliwość samoistność rzeczy, ich autonomię i możliwość wyznaczenia im jednorodnych konturów. Przedmioty uważnie ogląda również Bownik, przenosząc efekty majsterkowania w estetyczne rejestry (E-słodowy). W tekście Zmierzch Okcydentu? Niepokój malarskich (mikro)kosmosów Paula Collinsona Małgorzata Stępnik opowiada z kolei o naturze rzeczy w miniaturze, przedstawiając proces twórczy Paula Collinsona i tropiąc zrodzone w jego wyobraźni „mikrokultury”. Przemysław Strożek przedstawia natomiast mistrza współczesnych ready mades – Ai Weiwei’a, który w sposób niezwykle ironiczny pochyla się nad dziedzictwem materialnym współczesnej kultury Wschodu i Zachodu. Z ironią traktuje rzeczy również Şakir Gökçebağ, którego twórczość prezentuje Marta Smolińska. Tekst Uważność wobec rzeczy śledzi konsekwencje zbierania i przechowywania rozmaitych przedmiotów, a w pracach Lidii Krawczyk i Wojtka Kubiaka z cyklu Instytucje polujemy na gesty, niuanse, wyrazy twarzy, mające nam coś zdradzić i odsyłające do innego porządku rzeczy. Natomiast przedmioty zgromadzone przez Jakuba Jasiukiewicza (Fala), wykonane z ogromną determinacją, podszytą lękiem przed śmiercionośną katastrofą (tzw. survival kit) mogą budzić zarówno uśmiech umysłów racjonalnych, jak też i trwogę z powodu rozprzestrzeniających się w zawrotnym tempie kosmofobii.
The ninth issue of Punkt is dedicated to “things that signify”. We take a w are interested in abandoned and lonely objects in isolation as well as in fragments of bigger sets, which acquire meaning through conceptual transpositions. These are objects that migrate and change their contexts of being and operation. These are obvious and ambiguous objects which have their limits and whose life consists in deformation. These are misshapen, transformed and mobile objects, stripped of primary structures and constantly acquiring new significations. These are objects whose senses are linked to their application and objects devoid of this utility function. We examine their tangibility, touch their form and shape. The figures that come into being because they have grown conjoined, as a result of phantasmagorical combinations, when it is hard to guess their primary function, also signify. This is true about the works by Basia Bańda, who questions the self-contained nature of things, their autonomy and possibility of assuming clear-cut outlines. Objects are equally attentively watched by Bownik, transposing the DIY effects into aesthetical registers (E-słodowy). In the text ”Zmierzch Okcydentu? Niepokój malarskich (mikro)kosmosów Paula Collinsona” [The decline of the Occident? The anxiety of the painted (micro)cosms by Paul Collinson] Małgorzata Stępnik speaks about the nature of things in miniature, introducing the creative process of Paul Collinson and tracing back the “micro-cultures” born in the artist’s mind. In turn, Przemysław Strożek introduces the master of contemporary ready-mades, Ai Weiwei, who ironically scrutinises the material heritage of contemporary Eastern and Western culture. Equally ironic in his treatment of things is Şakir Gökçebağ, whose work is presented by Marta Smolińska. The text “Uważność wobec rzeczy” [Attention to things] examines the consequences of collecting and storing all kinds of objects, while in works by Lidia Krawczyk and Wojtek Kubiak from the Institutions series we hunt for gestures, nuances and facial expressions that are supposed to tell us something and refer to another order of things. Furthermore, the objects gathered by Jakub Jasiukiewicz (Wave), executed with powerful determination underpinned by a fear of a deadly disaster (so-called survival kit) may provoke laughter on the part of rational minds but also inspire awe because of exponentially expanding cosmophobia.
Lidia Krawczyk i Wojtek Kubiak
Z cyklu Instytucje
Przemysław Strożek
Ai Weiwei i jego ready-mades
Bownik
E-słodowy
Małgorzata Stępnik
Zmierzch Okcydentu? Niepokój malarskich (mikro)kosmosów Paula Collinsona
Marta Smolińska
Şakir Gökçebağ – czyli absurdalna lekkość przedmiotu
Jakub Jasiukiewicz
Fala
Karolina Sikorska
Uważność wobec rzeczy
Basia Bańda
Rozlewanie, przenikanie