Często padają pytania o związki sztuki i designu, o to, co design czerpie ze sztuki. W 11 numerze Punktu interesuje nas coś zupełnie odwrotnego: po co sztuce design? Fascynuje nas projektowanie. Dookreślanie kształtu. Nadawanie wyrazu. I wbrew projektowej użyteczności, forma, która nie ma zastosowania lub której zastosowanie jest odległe od zwykłej, powszechnej użyteczności. Konkretyzacja, która rodzi się w umyśle a nie znajduje odpowiedniej formy materialnej. Forma, która przybiera pokraczne kształty. Antydesign. Pokazujemy źródła pracy i drogę, która czyni je pracami. Prezentujemy też realizacje, których sensem jest symbioza ze środowiskiem, w którym powstały, symbioza oparta na przyjemności a nie konieczności. Poszukujemy obrazów i rzeczy, których zastosowanie i przeznaczenie wymyka się logice konsumpcji. Przedstawiamy artystów poszukujących w rzeczach emocji, historii i doświadczeń, które czynią je czymś więcej niż przedmiotami oglądu. Analizujemy materię i szukamy poprzedzającego ją myślenia. Przyglądamy się kopiom, które jak w cyklu Małgorzaty Goliszewskiej tworzą nowe odniesienia. Prezentujemy haptyczne twory Angeliki Markul, konceptualne i żartobliwe zestawienia Macieja Chorążego, ciała projektowane przez społeczny kontekst, uchwycone przez Dawida Misiornego. W 11 numerze Punktu także specjalna część poświęcona projektom dźwiękowym: Dariusz Brzostek pisze o sposobach odbioru nie tylko akustycznego w tekście „Projektowanie dla uszu. Między sztuką a opresją”, esej wizualny Ludomira Franczaka traktuje o dźwiękowych hubach, a Anna Nacher analizuje miejską audiosferę („Dźwiękowe projektowanie codzienności”). W fotografiach Magdaleny Żołędź, jawiących się intensywnością barw, również odkrywamy urbanistyczne motywy. Monika Rosińska pyta natomiast o punkty styku sztuki i designu, przywołując realizacje Marije Vogelzang czy Natalie Jeremijenko. Philip Topolovac prezentuje w swoich „Przechowywatorach” – przedmioty odnalezione, obarczone historią i „zaprojektowane na nowo” – poprzez nowy kontekst, miejsce i sposób prezentacji, których właściwością jest także łączenie przeszłości z teraźniejszością. Krzysztof Gutfrański wyjaśnia znaczenia zetetyki, wizjonerskiej metody systematyzowania wiedzy, która przywodzi na myśl współczesne metody badawczych poszukiwań. Magdalena Franczak natomiast opowiada Karolinie Sikorskiej o swoich trybach pracy, emocjach i intuicjach towarzyszących procesowi twórczemu oraz o projektowaniu, wyczulonym na metamorfozy życia. Twórcy studio chmara.rosinke – Michał Chmara i Anna Rosinke w wywiadzie z Magdą Popławską wyjawiają założenia projektowania uwrażliwionego na różne społeczności, nieinwazyjnego, reagującego na otoczenie. Na koniec prezentujemy zaś antropologiczno-artystyczny projekt Tomoko Hayashi, która zbiera ludzkie historie i towarzyszące im łzy, by przetworzyć je w kunsztowną biżuterię.
Philip Topolovac
Przechowywatory
Angelika Markul
Poszukiwanie
Krzysztof Gutfrański
Zetetyka
O nostalgii i realnym świecie
z Maciejem Chmarą i Anną Rosinke (studiem chmara.rosinke) rozmawia Magda Popławska
Maciej Chorąży
Szyba w miodzie
Dariusz Brzostek
Projektowanie dla uszu. Między sztuką a opresją
Ludomir Franczak
“—-”
Anna Nacher
Dźwiękowe projektowanie codzienności
Magdalena Żołędź
Kolory miasta
Dawid Misiorny
Mr. X
Małgorzata Goliszewska
Perfekcyjna niedoskonałość
Monika Rosińska
Artdesign/Designart? Przepuszczalne granice i punkty styku sztuki i designu
Zawsze coś spod spodu wycieknie
z Magdaleną Franczak rozmawia Karolina Sikorska
Tomoko Hayashi
Tear mirror – jewel
Questions are often asked about the relationships between art and design, about what design owes to art. In our 11th issue of Punkt we focus on precisely the opposite: what does art owe to design? We are fascinated by design. The specification of shape. The lending of expression. And against the utility of design, the form, which does not have an application or whose application is far from ordinary, universal usability. The concretization that is born in the mind and does not find an appropriate material form. The form that takes on grotesque shapes. Antidesign. We show the sources of work and the path that makes them into artworks. We also present projects whose meaning is a symbiosis with the environment in which they arose, a symbiosis based on pleasure rather than necessity. We look for images and things whose use and purpose escapes the logic of consumption. We present artists who look in things for emotions, histories and experiences, which makes them more than just visual objects. We analyze the material and seek out the thinking that precedes it. We look at copies, which, as in Małgorzata Goliszewska’s cycle, create new reference points. We present the haptic creations of Angelika Markul, the conceptual and playful collations of Maciej Chorąży, the bodies designed by the social context, captured by David Misiorny. In the 11th issue of Punkt, a special section is devoted to audio projects: Dariusz Brzostek writes about ways of receiving that are not merely acoustic in the text „Designing for the ears. Between art and oppression.” Ludomir Franczak’s visual essay deals with audio hubs, and Anna Nacher examines the urban audiosphere („Sonic design of everyday life”). In the photographs of Magdalena Żołędź, manifest in their intensity of color, we likewise uncover urban themes. Monika Rosińska, for her part interrogates the points of contact between art and design, recalling Marije Vogelzang’s projects or those of Natalie Jeremijenko. Philip Topolovac presents in his „Containment Units” – found objects, burdened with history and „redesigned” – through a new context, place and manner of presentation, whose defining feature is likewise the linking of past with present. Krzysztof Gutfrański explains the meaning of zetetics, a visionary method of systematizing knowledge, reminiscent of contemporary research methods. Meanwhile, Magdalena Franczak tells Karolina Sikorska about her work process, emotions and intuitions accompanying the creative process and about a design practice that is sensitive to the metamorphosis of life. The developers of the chmara.rosinke studio – Michał Chmara and Anna Rosinke, in an interview with Magda Popławska, reveal the presuppositions of a design practice that is sensitized to different communities, non-invasive, and responsive to the environment. Finally, we present Tomoko Hayashi’s anthropological-artistic project, which collects human stories and the accompanying tears, to convert them into artistic jewelry.
Philip Topolovac
Containment units
Angelika Markul
Research
Krzysztof Gutfrański
Zetetics
Nostalgia and the Real World
Magda Popławska Interviews Maciej Chmara and Anna Rosinke/studio chmara.rosinke
Maciej Chorąży
Glass in honey
Dariusz Brzostek
Designing for the ears. Between art and oppression
Ludomir Franczak
“—-”
Anna NAcher
Sonic design of everyday life
Magdalena Żołędź
Colors of the City
Dawid Misiorny
Mr. X
Małgorzata Goliszewska
Perfect Imperfection
Monika Rosińska
Artdesign / Designart? Porous borders and convergence points between art and design
Something always leaks out from the bottom
Karolina Sikorska Interviews Magdalena Franczak
Tomoko Hayashi
Tear mirror – jewel