W numerze 12. badamy tajemnicze i niepokojące wymiary rzeczywistości oraz kryjące się za nią osobliwe i niepokojące zjawiska, mimo, że wielokrotnie z pozoru przejrzyste, czy nawet błahe. „Bestiarium” jako myśl przewodnia numeru prowadzi nas w stronę zagadkowych eksperymentów, abberacji, kolekcji niestosownych i kłopotliwych, wymykających się konwencjom i sprawiającym trudność w odczytaniu obrazom, przedmiotom, tezom i fantazjom. Pokazujemy sztukę poddaną instynktowi i intuicji oraz podążamy śladem skrytych pragnień jej twórców. Tworzymy topografię miejsc zapuszczonych. Katalogujemy postaci, których istnienie jest niepewne, a status niedookreślony.
W projekcie „Humping Pact” Dmitry Paranyushkin i Diego Agullo dokonują w różnych miastach zabiegów rytualnego oswajania (ukochania) zużytych i porzuconych przez człowieka przestrzeni postindustrialnych, bądź wykwintnych wnętrz europejskich muzeów czy zadeptanych i przez to zapomnianych miejskich placów. Monika Drożyńska ujawnia codzienne zbiegi okoliczności, projektuje też rzeczywistość obfitującą w ślady przeszłości, magii, tego, co wyobrażone i zapamiętane. Rąbka tajemnicy uchylają przed nami Marcin Zawicki, Emil Kasela, Ewelina Piguła, Leszek Knaflewski, Zofia Nierodzińska oraz Stanisław Mrowiński dając wgląd we fragmenty swoich kolekcji fantazmatów, czasem mrocznych, zanurzonych w najciemniejszych odmętach duszy, jak fotografie Kaseli czy malarskie kolaże Nierodzińskiej lub wielobarwne (dosłownie) pejzaże pełne intrygującej fauny i flory (Zawicki i Mrowiński). Zawicki buduje misterne instalacje fingujące ukryte życie natury, które później odmalowuje w najdrobniejszych szczegółach na płótnie, natomiast szkice i ilustracje zwierząt Mrowińskiego to nie tyle pełne afirmacji obserwacje przyrody, ale także próba jej estetycznej, zupełnie autorskiej taksonomii. Prezentowane światy to także mistyczne inicjacje, odwrócone lustra rzeczywistości, w których odbicie znajduje kobieca siła, jej sprawcza moc potencji, ale też destrukcji (Barbara Konopka i Zofia Nierodzińska).
Autorzy tekstów prowadzą indywidualne śledztwa analizując intrygujące postawy twórcze. Aleksandra Glinka opowiada o sztuce Rogera Ballena, Marcin Czerkasow zgłębia naturę faktów i interpretacji. Natomiast Agnieszka Szablikowska rozszyfrowuje przebieg dziwnych koincydencji w życiu Nicka Beefa, które stały się impulsem do przeprowadzenia konkretnych działań artystycznych i historię tę zestawia z zagadkowym zaginięciem szczątków Witkacego. Olga Topol docieka prawdziwych pobudek kolekcjonowania osobliwości w XIX wieku, a Jakub Bąk w eseju zatytułowanym „Petrodemon” stawia tezę o ubezwładniającej mocy, a może wręcz ezoterycznym powabie ropy naftowej i jej pochodnych, kreśląc gęstą sieć referencji społeczno-kulturowych. Esej Ewy Opałki ukazuje nam porządek przeżyć postponorgraficznych, obrazy sporów o seksualność i trudy definiowania tego, co obsceniczne. Tradycyjnie w numerze prezentacje sylwetek młodych artystów. Tym razem przedstawiamy twórczość Justyny Kisielewskiej i Takayuki Hara.
Karolina Sikorska
Stanisława Mrowińskiego przypisy do przyrody
Kuba Bąk
Petrodemon
Dmitry Paranyushkin & Diego Agullo
The Humping Pact
Monika Drożyńska
Organy wewnętrzne
Agnieszka Szablikowska
Astmatyk i kości
Zosia Nierodzińska
Good Life in Tolaqan
Olga Topol
Poezja rozkładu
Marcin Zawicki
The Fall
Marek Wołyński
Kłopotliwe metamorfozy
Anna Czaban
Obrazowanie. O twórczości Justyny Kisielewskiej
Ewelina Piguła
Ciało i manipulacje
Emil Kasela
Arytmia rzeczywistości
Aleksandra Glinka
Groteskowe zagadki Rogera Ballena
Ewa Opałka
Kręcić pupą w lepszej sprawie – kilka uwag o postpornografii
Barbara moRgan Konopka
Rosarium
Marcin Czerkasow
Trzy prozy
Leszek Knaflewski
Wieniec
The 12th issue offers an in-depth analysis of mysterious and uncanny dimensions of reality and the bizarre and unsettling phenomena it harbours, despite their seeming transparency or banality. “Bestiarium” as the overall theme of the issue leads us towards mysterious experiments, aberrations, collections of objects, images, observations and fantasies that are unbecoming and cumbersome, evade conventions and make interpretation difficult. We show an art that is subject to instinct and intuition and follow the covert passions of its authors. We create a topography of abandoned places. We catalogue figures whose existence is shaky and status indeterminate.
In the “Humping Pact” project Dmitry Paranyushkin and Diego Agullo attempt to ritually tame (and love) abused and abandoned post-industrial spaces in different cities or else sophisticated interiors of European museums or oft-trodden and thus forgotten urban squares. Monika Drożyńska reveals everyday coincidences and projects a reality that abounds in traces of the past, of magic, of the imagined and remembered. Mysteries are revealed also by Marcin Zawicki, Emil Kasela, Ewelina Piguła, Leszek Knaflewski, Zofia Nierodzińska, and Stanisław Mrowiński, who offer insight into fragments of their successive phantasms. These are sometimes murky and emerge from the deepest recesses of the soul, like Kasela’s photographs or Nierodzińska’s painted collages and (literally) varicoloured landscapes full of intriguing fauna and flora (Zawicki and Mrowiński). Zawicki makes intricate installations that imitate the hidden life of nature, which he later recreates in minute detail on canvas, In turn, the sketches and illustrations of animals by Mrowiński are not only affirmative observations of nature but also an attempt at its aesthetic, completely autonomous taxonomy. The world presented are likewise mystic initiations, reversed mirrors of reality which reflect women power, its creative potency but also destruction (Barbara Konopka and Zofia Nierodzińska).
The text authors carry out their independent inquiries into intriguing creative endeavours. Aleksandra Glinka tells a story of Roger Ballen’s work whereas Marcin Czerkasow provides insights into the nature facts and interpretations. Agnieszka Szablikowska in turn deciphers the course of bizarre coincidences in the life of Nick Beef, which provided an impetus for concrete art projects and juxtaposes this history with the enigmatic disappearance of the remains of Witkacy. Olga Topol probes the underlying reasons for curiosities collection in the 19th century, while Jakub Bąk in an essay titled Petro-Demon puts forth a thesis about the enticing power or even an esoteric charm of crude oil and its derivatives, delineating a dense network of social and cultural references. Ewa Opałka’s essay demonstrates an order of post-pornographic experience, offers a glimpse of debates about sexuality and the difficulties of defining the obscene. Traditionally, the magazine introduces young artists; this time we focus on the work of Justyna Kisielewska and Takayuki Hara.
Karolina Sikorska
Stanisława Mrowińskiego przypisy do przyrody
Kuba Bąk
Petrodemon
Dmitry Paranyushkin & Diego Agullo
The Humping Pact
Monika Drożyńska
Organy wewnętrzne
Agnieszka Szablikowska
Astmatyk i kości
Zosia Nierodzińska
Good Life in Tolaqan
Olga Topol
Poezja rozkładu
Marcin Zawicki
The Fall
Marek Wołyński
Kłopotliwe metamorfozy
Anna Czaban
Obrazowanie. O twórczości Justyny Kisielewskiej
Ewelina Piguła
Ciało i manipulacje
Emil Kasela
Arytmia rzeczywistości
Aleksandra Glinka
Groteskowe zagadki Rogera Ballena
Ewa Opałka
Kręcić pupą w lepszej sprawie – kilka uwag o postpornografii
Barbara moRgan Konopka
Rosarium
Marcin Czerkasow
Trzy prozy
Leszek Knaflewski
Wieniec