Myśląc o porządku jako motywie przewodnim 13. numeru Punktu, nieco nabałaganiliśmy. Kierujemy się zasadą ciekawości, nieskrępowanej, swobodnie błądzącej, szlachetnej fascynacji wszystkim, co nieznane. Dlatego postanowiliśmy eksplorować pola potencjalne, niewykorzystane, marginalne i poboczne. Stąd marginesy Mateusza Piestraka, tam dzieje się najwięcej. Obok naturalnego nurtu sztuki, kalendarza wystaw i spraw bieżących pulsują podskórne, rewolucyjne prądy. W rozmowie Stacha Szabłowskiego z Danielem Muzyczukiem wychodzą na jaw organiczne pęknięcia w porządku instytucjonalnym, krystalizują się alternatywne wizje zarządzania dużymi galeriami. Natomiast rozmowa Artura Żmijewskiego i Anny Czaban o krytyce instytucjonalnej przyjmuje kształt ekspresyjnych gestów tuszem na papierze, ujawniając w sposób graficzny jej dynamikę oraz pokrętne trajektorie myśli rozmówców. Oczywiście, margines i porządek same proszą się o przekroczenie i poszerzenie pola. Jak pokazuje kolektyw AKV, sztuka nie ma monopolu na sytuacje transgresywne, również towarzystwa ubezpieczeniowe potrafią dostrzec w martwych obiektach podmioty dążące do wolności i w pewien sposób uszanować ich dążenie do naruszenia ustalonego przez firmy transportowe porządku rzeczy. Daniel Davis w historycznym eseju rozprawia się z mitem projektowania parametrycznego, rzekomo nową, cudowną maszyną architektoniczną, pozwalającą okiełznać złożoność form i funkcji narzucanych przez potrzeby wielowektorowej cywilizacji XXI wieku. Bardziej udaną praktykę wykorzystania nowych, bardziej złożonych modeli myślenia znajdziecie w pierwszym polskim tłumaczeniu Cyklonopedii Rezy Nagestraniego. Mamy też zaszczyt zaprezentować premierową odsłonę bajki o prezydencie Putinie autorstwa Maksima Komara-Myszkina. W numerze znajdziecie także eseje wizualne tworzone przez Hanne Darbowen, Sebastiana Jefforda, Laurie Kang oraz wywiady z twórcami – Karoliną Kubik i w dziale portfolio – Danielem Koniuszem. Zapraszamy do czytania i oglądania, od początku do końca lub w dowolnym innym porządku.
AKV Berlin
Impuls przedmiotu i mowa empatii firm ubezpieczeniowych
Roee Rosen
Vladimir
Rozmowa Stacha Szabłowskiego i Daniela Muzyczuka
O alternatywnych modelach zarządzania w instytucjach Dziel i rządź
Artur Żmijewski, Anna Czaban
Rozmowa w kawiarni Faworego przy Muzeum Wojska Ruskiego
Hanne Darboven
Literatura matematyczna
Reza Nagestrani
Cyklonopedia. Konszachty z bezimiennymi materiałami
Laurie Kang
Parallelogram Studies
Sylwia Czubała
What – if? Co – jeśli?
Mateusz Piestrak
Marginesy | Zeszyt ćwiczeń
Daniel Davis
Historia parametryczności
Maciej Frąckowiak
Polityka remontu
Katarzyna Przezwańska
Z Karoliną Kubik rozmawia Karolina Sikorska
Albo ponoszę to w sobie miesiącami, co odbije się czkawką
Z Danielem Koniuszem rozmawia Anna Czaban
Sam sobie zaprzeczam
Sebastian Jefford
Miraż niższej rangi
Paweł Krzaczkowski
Genesis i exodus partytury graficznej
Andrzej Wielgosz
PL 2.014
Łukasz Jastrubczak
Alfabetyczna lista filmów amerykańskich, które obejrzałem do lutego 2013 roku
Thinking about order as the main motif of the 13th issue of Punkt, we made a little mess. We follow the curiosity principle, an unbridled and free—floating noble fascination with all that is unknown. Therefore we decided to explore potential, unused, marginal, and peripheral areas. Hence the margins of Mateusz Piestrak, where most happens. Apart from the natural mainstream of art, calendar of events and current issues, there are pulsating, subcutaneous, revolutionary currents. Stach Szabłowski’s conversation with Daniel Muzyczuk lays bare organic cracks in the institutional order and alternative visions of large galleries management crystallize. In turn, the conversation of Artur Żmijewski and Anna Czaban about institutional criticism assumes the form of expressive gestures made in ink on paper, revealing graphically its dynamics and skewed trajectories of the interlocutors’ thoughts. Naturally, margin and order both wish to be transgressed and extended. As AKV collective demonstrates, art has no monopoly on transgressive situations and even insurance companies can see dead objects as subjects in search of freedom and in a way respect their desire to violate the order of things established by shipment companies. In his historical essay Daniel Davis comes to terms with the myth of parametric projection, an allegedly new miraculous architecture machine which helps harness the complexity of forms and functions imposed by the needs of a multi—directional civilisation of the 21st century. A more successful practice of using new, more complex thinking models can be found in the first Polish translation of Reza Nagestrani’s Cyclonopedia. Moreover, we have the honour to introduce a premiere of a story about President Putin by Maxim Komar—Myshkin. You can find here visual essays by Hannah Darbowen, Sebastian Jefford and Laurie Kang as well as interviews with young Poznań—based artists – Karolina Kubik and in the portfolio section – Daniel Koniusz. Enjoy your reading and watching, from beginning to end or in any other order.
AKV Berlin
The Urge of the Object and the Empathy—Forensics of Insurance Companies
Roee Rosen
Vladimir
A conversation between Daniel Muzyczuk and Stach Szabłowski
About alternative models of management in institutions Divide and Rule
Artur Żmijewski, Anna Czaban
Conversation in the Fawory Cafe next to the Ruthenian Army Museum
Hanne Darboven
Mathematical Literature
Reza Nagestrani
Cyklonopedia. Complicity with Anonymous Materials
Laurie Kang
Parallelogram Studies
Sylwia Czubała
What – if?
Mateusz Piestrak
Marginesy | Zeszyt ćwiczeń
Daniel Davis
A History of Parametric
Maciej Frąckowiak
Renovation Policy
Katarzyna Przezwańska
Karolina Sikorska talks with Karolina Kubik
Or else I will harbour it within myself for months and will be sorry
Anna Czaban talks with Daniel Koniusz.
I Contradict Myself
Sebastian Jefford
Inferior Mirage
Paweł Krzaczkowski
Graphic score genesis and its exodus
Andrzej Wielgosz
PL 2.014
Łukasz Jastrubczak
Alphabetical list of American movies, which I’ve seen till February 2013