Chyba nic tak nie cieszy jak zbliżanie się. Zdaje się, że bycie bliżej daleko przewyższa bycie w punkcie docelowym, dlatego w niniejszym numerze magazynu Punkt postanowiliśmy nieustannie zbliżać się, zmierzać, nawiązywać kontakt, ale też przekraczać ustalone dystanse i bariery bliskości. Konkretny cel owych ekskursji nigdy nie został wyznaczony, nawet zarysowany, interesowały nas bowiem momenty antycypujące jego osiągnięcie. Jako że nawet nie próbowaliśmy wyznaczyć trasy naszych wycieczek – zwykle błądziliśmy, trafialiśmy na manowce i wciąż zbaczaliśmy z drogi. Mimo to, gdzieś się zawsze zbliżaliśmy…
Warto sprawdzić, jak i dlaczego pod balkony podprowadził nas holenderski artysta działający jako Constant Dullaart. Pozornie banalna sytuacja okazuje się niezwykle wieloznaczna i estetycznie wymowna, a z pozoru prozaiczny detal architektoniczny zyskuje doniosłe znaczenie kulturowe. Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego ktoś decyduje się na profesjonalne przybliżanie sztuki innym, musicie koniecznie przeczytać teksty Karoliny Plinty i Iwo Zmyślonego, gdzie wyjawiają powody, dla których postanowili się zająć krytyką artystyczną. Zachęcamy do zapoznania się z długo wyczekiwanym przez nas wywiadem, jaki przeprowadził Krzysztof Gutfrański z Kaderem Attią. Artysta opowiada w nim o swoim doświadczeniu życia na granicy kultur i pokazuje, jak zawłaszczający (kolonizujący) może być proces naprawy, reparacji, czyli wątek silnie obecny w jego ostatnich realizacjach twórczych. O przekraczaniu granicy bliskości, która okazuje się być także granicą w sztuce pisze Zofia Cielątkowska w eseju „Zbyt blisko”. Natomiast ekstatyczne niemalże momenty zbliżania się do absolutu, rzeczy ostatecznych, a może po prostu – życia, w jego najbardziej mięsistej odsłonie możemy odnaleźć w sztuce Briana Zanishnika, Huberta Gromnego oraz Jerzego Beresia. Odmienne podejście, niepozbawione zresztą ironii, prezentują: Ula Szkudlarek w swoim eseju wizualnym „Bliskoznaczne”, do którego stworzenia przysłużyła się jej „Wyszukiwarka Obrazów Google” oraz bloger (bo nie chce, by nazywać go artystą) – Britton Bertran, którego interesują nieoczywiste dyspozycje zaistnienia sztuki, techniczne uwarunkowania jej widoczności dla odbiorców.
W numerze znajdziecie także wiele innych sposobów na rozumienie bliskości, w sztuce i przez sztukę, do których zapoznania zachęcamy, bez podpowiadania tropów ani wytyczania wskazówek, do zbliżania się w swoim własnym tempie i nieskrępowanym stylu.
Constant Dullaart
Balconism
Karolina Plinta
#zawódkrytyczka
Iwo Zmyślony
Krytyk powinien dawać do myślenia
Caroline Mesquita
bez tytułu
Wywiad-rzeka z Tomaszem Koszewnikiem
Między ścianą a płaczem
Ula Szkudlarek
Bliskoznaczne
Hubert Gromny
bez tytułu
Z Kaderem Attią rozmawia Krzysztof Gutfrański
Pomniki też umierają
Britton Bertran
Instalator. wrapit-tapeit-walkit-placeit
Z Anną Raczyński rozmawia Sylwia Czubała
Na trasie Poznań — Berlin — Londyn
Maria Ornaf
Benighted
Zuzanna Czebatul
bez tytułu
Jonas Lescrauwaet
O_E_G20
Karolina Sikorska
Obrazy jak ludzie. O twórczości Magdaleny Moskwy
Zofia Cielątkowska
Zbyt blisko
Bryan Zanisnik
Ostatni performens z rodzicami,
Bobem i Carol Zanisnik
Jerzy Bereś
Toast II
Nothing can give more satisfaction than coming nearer. It seems that being near is far superior to reaching one’s destination and therefore in this edition of Punkt magazine we decided to constantly come closer, be in pursuit, establish contact and also transcend established distances and boundaries of closeness. No concrete aim of these excursions was adopted or even envisaged, as we were interested in moments that anticipate reaching a destination. Since we did not even try to map out the route of our trips, we usually lost our bearings, were led astray and continued to divert from out path. Still, we were constantly getting nearer to something …
It is worthwhile to check why the Dutch artist active as Constant Dullaart brought us to the spot under balconies. An apparently banal situation proves extremely ambiguous and aesthetically telling, while a seemingly insignificant detail of architecture acquires a major cultural importance. Texts by Karolina Plinta and Iwo Zmyślony, where they reveal their reasons for taking up art criticism, are a must-read for those who have ever wondered why someone decides to bring art closer to others professionally. We strongly recommend a long sought-after interview of Krzysztof Gutfrański with Kader Attia. The artist reveals his experience of living at the intersection of cultures and demonstrates the potentially great extent of appropriation (colonisation) of the process of repair, a recurrent theme of his most recent art projects. Transcending the boundaries of closeness, a boundary also in art, is addressed by Zofia Cielątkowska in her essay “Too Close”. The nearly ecstatic moments of nearing the absolute, the things ultimate or perhaps – simply – life at its most luscious can be found in the art of Brian Zanishnik, Hubert Gromny and Jerzy Bereś. A divergent approach, with a touch of irony, is displayed by: Ula Szkudlarek in her visual essay “Synonymous”, for which she used the “Google Search Images” and Britton Bertran, a blogger (he would not be called an artist) interested in less obvious dispositions of the existence of art, the technical prerequisites for its visibility to the recipients.
This edition will bring to you also many other ways of understanding closeness, in art and through art. We encourage you to take a look at them but do not offer any prompts or tips; come near at your own pace and in your preferred style.
Constant Dullaart
Balconism
Karolina Plinta
#professioncritic
Iwo Zmyślony
A Critic Should Offer Food for Thought
Caroline Mesquita
untitled
An interview with Tomasz Koszewnik
Between the Wall and the Wailing
Ula Szkudlarek
Synonymous
Hubert Gromny
untitled
Krzysztof Gutfrański talks with Kader Attia
Statues Also Die
Britton Bertran
Instalator. wrapit-tapeit-walkit-placeit
Sylwia Czubała interviews Anna Raczyński
On the Road Poznań—Berlin— London
Maria Ornaf
Benighted
Zuzanna Czebatul
untitled
Jonas Lescrauwaet
O_E_G20
Karolina Sikorska
Paintings Like People. On theArt of Magdalena Moskwa
Zofia Cielątkowska
Too close
Bryan Zanisnik
Bryan Zanisnik and his recent performances with his parents, Bob and Carol Zanisnik
Jerzy Bereś
Toast II