Hasłem przewodnim 15. numeru magazynu Punkt jest Smak. Nie zatrzymywaliśmy się zbyt długo nad jego wykładnią filozoficzną, wybiegając, jak zawsze, w stronę soczystej rzeczywistości, pełnej smakowitych zaskoczeń i fascynujących doświadczeń. Zebraliśmy dla Was wyborne naszym zdaniem kąski, prace artystów i autorów, których zawsze do Punktu chcieliśmy zaprosić. Występują oni wśród scenerii smaków rzeczywistych i fantomowych; czasem cierpkich, czasem do znudzenia słodkich, przesiąkniętych idyllą i skropionych sentymentem.
Agnieszka Kurant przedstawia swój projekt „Kapitału fantomowego”, w którym poprzez fikcyjne wyspy, widmowe terytoria, fantomy książek i artefaktów klaruje nam zagrożenia współczesnej gospodarki. Marcin Czerkasow z kolei (za Andrzejem Sosnowskim) po raz wtóry zadaje pytanie – ,,Czym jest poezja ?” badając możliwości jej przekładu i żonglując wyłaniającymi się w ten sposób znaczeniami. Brulionowy charakter przybiera esej wizualny Tomasz Mroza, łączy on w sobie notatki sporządzane przez jego ojca z wynaturzonymi postaciami z komiksów i bajek – oto niepokorny i pełen nostalgii Rudy! Kuba Bąk zgłębia fenomen kąta, narożnika, bądź jak sam o tym pisze spotkania dwóch ścian z podłogą, śledząc ten niby nic nie znaczący akcent przestrzeni w konkretnych realizacjach artystycznych. Anna Barcz pisze trudnym do uchwycenia fenomenie hiperobiektów, estetyce asymetrii i nowej filozofii przyrody, a Seth Price o rozproszeniu sztuki i alternatywnym obszarze jej dystrybucji.
Smak nostalgii (bądź konserwantów) roztaczają przed nami: Olga Drenda, karmiąc nas ,,kryzysowymi smakołykami” z czasów PRL-u oraz Irina Głuszczenko – w rozmowie z Magdaleną Jawor o kuchni sowieckiej. Fotomontaże Mazaccio and Drowilal ociekają słodkim lukrem. Natomiast esej wizualny Jespera Fabriciusa zdradza urodę życia w kobiecym i dziewczyńskim kształcie, ugruntowując tezę o tym, że smak jest także stylem życia.
Tomasz Mróz
BU BU
Ewa Tatar
Odkrywanie Hasiora
Anna Barcz
Smak zemsty natury (estetyka asymetrii a nowa filozofia przyrody)
Anatoli Ulyanov and Natasha Masharova of looo.ch
Bez tytułu
Agnieszka Kurant
Kapitał fantomowy
Kuba Bąk
Spotkanie dwóch ścian z podłogą
Aleksandra Loska
Cykl II
Seth Price
Rozproszenie
to.be
Bez tytułu
Marcin Czerkasow
Poezja jako język możliwości
Jesper Fabricius
La fidèlitè des images. An elaborate depiction of a theme including relations to power structures, formalism etc. Trying to open up a conceptual universe which seems to accesible only with difficulty
O dietetyce sowieckiej z Iriną Głuszczenko rozmawia Magdalena Jawor
Smak wystandaryzowany
Olga Drenda
Duchologia spożywcza
Beata Wilczek
FOLD visual research
Masaccio i Drowilal
The dog’s best friend
Taste is the motto of the 15th issue of Punkt magazine. We did not dwell too long on its philosophical underpinnings, rushing forward, as usual, towards the juicy reality, full of tasty surprises and fascinating experiences. We have collected for you choice titbits, works by artists and authors whom we have always wished to invite to Punkt. They are in the midst of real and phantom-like tastes; they are sometimes bitter, other times excessively sweet, moistened with idyll and sprinkled with sentiment.
Agnieszka Kurant introduces her project of “Phantom Capital”, where she clarifies to us the challenges of contemporary economy via fictitious islands, phantom territories, apparitions of books and artefacts. In turn, Marcin Czerkasow (after Andrzej Sosnowski) once again asks “What is poetry?” researching the possibilities of its translation and juggling the emergent meanings. A visual essay by Tomasz Mróz assumes a draft form: it combines notes jotted by his father with degenerated comic strips and fairy-tale characters – behold the rebellious and nostalgic Rudy! Kuba Bąk delves into the phenomenon of the corner, or, as he himself writes, of the merger of two walls and the floor, following this seemingly insignificant element of space in particular art projects. Anna Barcz addresses the ineffable phenomenon of hyper-objects, the aesthetics of asymmetry and the new philosophy of nature.
The taste of nostalgia (or preservatives) is offered to us by: Olga Drenda, who feeds us with the “crisis sweets” known from communist times, and Irina Glushchenko – in an interview with Magdalena Jawor about Soviet cuisine. The photomontages of Mazaccio and Drowilal are dripping with sweet icing. A visual essay by Jesper Fabricius gives away a charm of life in a woman’s and girl’s fashion, proving that taste is also a lifestyle.
We advise you in particular to look at the studies in reality conducted by Władysław Hasior in his Notatniki Fotograficzne [Photographic Notebooks]. This material, unknown to the general public, is presented to us by Ewa Tatar, who however reveals only its fragment, offering a foretaste and whetting our appetite for a more profound encounter with the artist’s oeuvre on our own.
Tomasz Mróz
BU BU
Ewa Tatar
Discovering Hasior
Anna Barcz
Tasting Nature’s Revenge (The Aesthetics of Asymmetry vs. The New Philosophy of Nature)
Anatoli Ulyanov and Natasha Masharova of looo.ch
untitled
Agnieszka Kurant
Phantom Capital
Kuba Bąk
Two Walls Meet the Floor
Aleksandra Loska
Cykl II
Seth Price
Dispersion
to.be
untitled
Marcin Czerkasow
Poetry as a Language of Possibilities
Jesper Fabricius
La fidèlitè des images. An elaborate depiction of a theme including relations to power structures, formalism etc. Trying to open up a conceptual universe which seems to accesible only with difficulty
On Soviet Dietetics. An Interview with Irina Glushchenko by Magdalena Jawor
Standardised Taste
Aleksandra Drenda
Culinary Séances
Beata Wilczek
FOLD visual research
Masaccio i Drowilal
The dog’s best friend